BERGEN OP ZOOM/KAATSHEUVEL - ‘Best speciaal’ vindt Delilah (15) uit Bergen op Zoom het, dat ze haar verjaardag in de Efteling viert. Dat is het ook, zeker als je ouders het niet breed hebben. Via stichting Leergeld De Brabantse Wal genoten 33 minima-gezinnen alsnog van een zomers dagje uit.
Dit is de opening van een artikel in BN De Stem, geschreven door Freek Lieve Verhulst. Hierna volgt een verkorte versie.
„Zij is de waaghals van het gezin”, zegt haar vader. Dus staat de Baron, met z’n vrije val van 37,5 meter, bovenaan Delilahs wensenlijstje vandaag. „Ik hou van gewoon van achtbanen”, bevestigt ze. Dat geldt ook voor haar jongere broertje Daylano (12), vertelt hij. Maar dit gaat ‘m toch best ver, besluit hij, na een paar minuten toekijken hoe het ene na het andere volle karretje onder luid gegil de afgrond in stort: „Hier ga ik niet aan beginnen.”
Gelukkig is er meer te beleven in het park, en is het ook nog prachtig weer. Daylano kijkt z’n ogen uit: „De laatste keer dat ik hier was, was ik zes. Ik herken alleen de ingang en Holle Bolle Gijs nog terug!”
Dit dagje uit werd mogelijk omdat Leergeld De Brabantse Wal honderd tickets van de Efteling gedoneerd kreeg. Het mooie resultaat van een bijzondere samenwerking tussen de Efteling en Leergeld Nederland Zo wordt voor gezinnen die ondersteuning krijgen van Leergeld dit dagje mogelijk. Erg waardevol zo zegt vice-voorzitter Jac van Ginderen van Leergeld De Brabantse Wal. De stichting zet zich op basis van giften in voor gezinnen met een netto inkomen tot 130 procent van het bijstandsniveau. In deze regio gaat het om een kleine vijfhonderd gezinnen met zo’n duizend kinderen.
„Nu meedoen is later meedoen. Laat je deze kinderen barsten, dan ben je ze kwijt”, zegt hij stellig. Daar helpt Leergeld mee door bijvoorbeeld bij te springen met zwemlessen, kleding, computers en fietsen. En dus ook een dagje Efteling. Daar zit meer achter dan alleen de blije smoeltjes in de twee volle bussen die ‘s ochtends van Bergen op Zoom naar Kaatsheuvel reden, zegt Van Ginderen. „Op een dag als deze leren kinderen ook contacten opdoen, of zich aan afspraken houden, zoals ergens op tijd zijn. Daar hebben ze later in hun leven ook wat aan”, vindt hij. „Ze leren meedoen in de samenleving, in plaats van steeds moeten toekijken aan de zijlijn.”
De foto bij dit artikel is van Casper van Aggelen/Pix4Profs.